Linki...

umUrząd Miejski w Kałuszynie
 
biblioteka
szkola
gimnazjum
vktoria
dk
ops
OSP KAŁUSZYN


Dziecko jest księgą, którą powinniśmy czytać i w której powinniśmy pisać...............Peter Rosege

Nauczanie zdalne

Zapraszamy wszystkich Państwa wraz z dziećmi do wykonywania zadań domowych przygotowanych przez nauczycielki przedszkola.

Kałuszyn 07.04.2020 r.
Gra memo z głoską sz.

https://wordwall.net/pl/resource/1157637/memo-sz


Kałuszyn 07.04.2020
Temat: Pisanki, kraszanki, malowane jaja cz II

1.„Wyścig jaj” - zabawa ruchowa zręcznościowa.
Dziecko trzyma w ręku drewnianą łyżkę, na której umieszcza jajko (najlepiej plastikowe). Zadaniem dziecka jest przenieść jajko po wyznaczonej drodze tak żeby nie spadło z łyżki.

2.„Historia żółtego kurczątka” – wysłuchanie opowiadania czytanego przez Rodzica. Rozmowa na jego temat.

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą - kurą i tatą - kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywał pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie - kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
- Pii, pii... pobaw się ze mną, mamo - prosiło
- Ko, ko, ko – gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko, ko, ko Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo Maleństwo. I kura poszła znosić jajka. Kurczątko pobiegło do taty koguta.
- Pi, pi... Nudzi mi się... Pobaw się ze mną tatusiu!
- Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo Maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie – kukuryku! Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
- Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee...
- Pi, pi... Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta? - Jak to, bee... Nie wiesz? No to posłuchaj:
Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat.
Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta baby i mazurki.
Święta potrzebne są tatusiom, żeby mogli zaczarować jajka w kolorowe pisanki.
Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły znaleźć prezenty od wielkanocnego zajączka.
- Aha! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pi Do widzenia baranku!

3.„Masażyk” – zabawa relaksacyjna Rodzice wykonują go dzieciom, następnie dzieci rodzicom.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia palcami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek) Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi).

4.Wspólne słuchanie i śpiewanie piosenki pt.” Pisanki,  kraszanki”
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

5.Ćwiczenie oddechowe – robimy wydmuszkę.
Rodzic prezentuje dziecku w jaki sposób robi się wydmuszkę z jajka, następnie dziecko próbuje wykonać wydmuszkę samodzielnie.

6.Barwienie jajek

Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób można zabarwić jajka. Można wykorzystać gotowe barwniki albo barwniki naturalne, które powstaną z użycia produktów dostępnych w domu. Oto mała ściąga:
Biały – wkładamy ugotowane na twardo jajka na kilka minut do wody z dodatkiem octu.
Brązowy – esencja z herbaty, świeże łupiny orzecha włoskiego, igły jodłowe lub duża ilość łupin z cebuli. Aby uzyskać brązowy kolor, stosujemy liście dębu i olchy lub mocny wywar z kawy.
Czerwony – owoce czarnego bzu, kora kruszyny, łuski czerwonej cebuli, szyszki olchowe, suszone jagody, kwiaty hibiskusa z kilkoma kroplami cytryny, wywar z buraków z kroplą octu, wywar z krokusa.

Granatowy – wywar z hibiskusa i szczypty sody oczyszczonej, pokroj
one liście czerwonej kapusty i kilka kropli octu.

Niebieski – borówka czarna, owoce tarniny, borówka amerykańska.
    Pomarańczowy – dynia, sok z marchwi z kroplą octu.
    Różowy – rozcieńczony sok z buraka (im mocniej rozcieńczony, tym     jaśniejszy różowy).
    Zielony– szpinak, szczypiorek, młode zboża (np. żyto), suszone kwiaty fiołka, wywar z widłaka, ozimina, młoda trawa, pokrzywa, kora brzozowa, wywar z  jemioły.
Jak barwić jajka
Wyróżnia się dwa sposoby barwienia jajek - na ciepło i na zimno.
Na ciepło: Surowe jajka wkładamy do zimnej wody z dodatkiem barwnika i gotujemy. Takie barwienie da nam mocniejszy kolor jajek.
Na zimno: Ugotowane jajka wkładamy do gorącej wody z dodatkiem barwnika, i czekamy do jej wystygnięcia.
Od czego zależy intensywność koloru barwionych jajek
1. Im dłużej jajko jest zanurzone w barwniku, tym mocniejszy ma kolor.
2. Im silniejszy roztwór barwnika, tym mocniejszy kolor jajka.
3. Im jaśniejszy odcień skorupki jajka, tym większa intensywność otrzymanego koloru.

Miłej zabawy przy barwieniu jajek,chętnie zobaczymy Wasze kolorowe pisanki.

7.Karty pracy

3latki- cienie kliknij
4latki- pisanka kliknij
5latki- policz i narysuj kliknij

8.Dla chętnych- pisanka malowana w piance do golenia
https://www.youtube.com/watch?v=ABei6T_jrfk&feature=youtu.be

6.04.2020

Temat: Pisanki, kraszanki czI

1.     "Kolorowe  pisanki":
 Rodzic  "rysuje" palcem na plecach dziecka  pisankę, którą ozdabia dowolnym symbolem . Dziecko odgaduje, jaki to symbol. Następnie dzieci zamieniają się rolami z Rodzicami.

2.    „Pisanki” – Rodzic czyta wiersz S. Aleksandrzaka. Rodzic rysuje wcześniej pisanki według wiersza.

„Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka złote
Trzecia - drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta – srebrne gwiazdki
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I piękne kwiaty na jajku ktoś posiał
Dumne były z niego Hania i Małgosia.

- Omówienie treści wiersza – opisywanie wyglądu pisanek.
-  odczytanie wiersza ponownie i przeliczanie pisanek, starsze dzieci dopasowywanie liczebnika porządkowego do pisanek np. która miała kreski.

3.    Pisankowa  gimnastyka buzi i języka.
https://www.facebook.com/398605734018975/posts/644462629433283/

4. Jajeczny eksperyment. Na jego efekty będzie trzeba czekać, bo aż do wtorku, ale WARTO :-)
https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE

5. "Dywanowe pisanki" - zabawa manualna. Dziecko dostaje szarfę lub jakąś tasiemkę i materiały plastyczne: nakrętki, druciki kreatywne, patyczki po lodach, sznurki. Dziecko rozkłada na dywanie szarfę - to będzie pisanka i ozdabiają ją otrzymanymi materiałami wg własnego pomysłu.

6.    Kolorowanki:
- 3-4latki- pisanka kliknij
- 5-latki 
http://proliberis.org/images/dla_dzieci/wycinanki_wielkanoc/proliberis_org_wielkanoc_kolorowanka_2.pdf

7.    Karta pracy:

3- latki- zaprowadź króliczka do koszyczka- labirynt kliknij
4l- wyklej jajko plasteliną wg wzoru- jajko kliknij
 5-latki 
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-4.jpg


Kałuszyn 03.04.2020 r.

Terapia logopedyczna

Głoska ś w nagłosie.
Wersja I

https://wordwall.net/pl/embed/fbfaf0661c3b44aaa081b49b98daade9?

Wersja II https://wordwall.net/pl/embed/b2449018ccec4c28adf19cda4a27a0aa?


Kałuszyn  03.04. 2020 r.

Temat dnia: Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole ?

1.    „Co znajduje się na wielkanocnym stole?” – rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu wielkanocnego stołu na postawie ilustracji oraz własnych doświadczeń. Opowiadamy jakie potrawy jemy podczas śniadania wielkanocnego.

2.    Zabawy wielkanocne dla całej rodziny
https://kobietapo30.pl/6-pomyslow-na-zabawy-wielkanocne-dla-calej-rodziny/

3.    ,,Wielkanocne potrawy” –zadanie praktyczne

Zapraszamy dziecko do wspólnego przygotowania potrawy wielkanocnej, która może posłużyć jako obiad lub przekąska dla całej rodziny, do wyboru:
•    żurek lub zupa chrzanowa ,
•    jajka na różne sposoby [np. w sałtakach, faszerowane] ,
•    roladki drobiowe z jajkiem w środku ,
•    babka wielkanocna (drożdżowa lub piaskowa),
•    sernik ,
•    makowiec ,
•    pasta jajeczna,
•    sałatka z tuńczykiem i jajkiem,
•    jajko z majonezem i chrzanem posypane szczypiorkiem,
•    brokuły, jajka, ser feta i słonecznik.

https://www.google.com/search?q=potrawy+wielkanocne+z+dziecmi&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiB34XljrvoAhUZQxUIHTgGAQQQsAR6BAgKEAE&biw=941&bih=491

4.    Karty pracy, kolorowanki

3-4latki-mazurek kliknij
5latki-  mazurek kliknij

5.    ,, Baranek”- zabawa plastyczna
Wykonanie wielkanocnego baranka z opakowania po jogurcie
https://ekodziecko.com/baranek-z-opakowania-po-jogurcie


Kałuszyn 2.04.2020

Temat:Co włożymy do koszyczka wielkanocnego?

 1. "Wielkanocny koszyczek" – słuchanie wiersza Z. Domitrocy
W małym koszyczku dużo jedzenia,
które niesiemy do poświęcenia: chleb i wędlina,
 kilka pisanek oraz cukrowy mały baranek.
Drożdżowa babka, sól i ser biały, i już jest pełny koszyczek mały...
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

2, „Kurczaczki w skorupkach” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
 Rodzic klaszcze w dłonie. Dzieci-kurczaczki biegają po pokoju. Na hasło rodzica: Kurczaczki w skorupkach dzieci zatrzymują się, przykucają, tworzą nad głowami daszki ze splecionych dłoni. Na polecenie rodzica: Kurczaki wychodzą ze skorupek dzieci otwierają splecione dłonie i ponownie poruszają się w rytm klaskania.

3.  „Wielkanocny koszyczek” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic  pokazuje koszyczek wielkanocny.
Omawia z dzieckiem, jak powinien wyglądać i co powinno się w nim znaleźć.
Następnie na dywanie kładzie : pisanki, baranka, kurczaczka, zajączka, palemkę, chleb, sol, serwetki.
 Rodzic  razem z dzieckiem umieszcza w koszyczku wszystkie elementy, po kolei wymieniając ich
 nazwy.

4. Gra ruletka- Wielkanoc

https://wordwall.net/pl/resource/1121447/wielkanoc

4.  „Kurki i ziarenka” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko swobodnie biega w rytm dowolnej muzyki. Na hasło rodzica: Kurki szukają ziarenek dzieci zatrzymują się, robią przysiad i stukają palcami o podłogę.

5. "Koszyczek pełen jajek"- zabawa matematyczna.
Koszyk i pisanki. Przy koszyku kładziemy karteczkę z cyfrą, prosimy dzieci, żeby włożyły do niego tyle jajek ile wskazuje cyfra.
https://drive.google.com/file/d/0B1vPG2uXBGClQUlkZ2szeWhNRDA/view

6. „Koszyczek wielkanocny” – praca plastyczna.
- młodsze dzieci malują koszyczki farbami.
https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/wielkanocny-koszyk-127
- dzieci starsze wykonują koszyczek z papieru
https://przedszkolankowo.pl/2018/03/18/wielkanocne-koszyki/

7.Kolorowanki do wyboru- kolorowanki kliknij


Kałuszyn 1.04.2020
Terapia logopedyczna
Gra logopedyczna “Gdzie słyszysz głoskę S https://wordwall.net/pl/embed/15063b822cd94c67b6ad4a30c74a3b9d?

Kałuszyn 1.04.2020
Temat: Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?

1. Słuchanie wiersza Bożeny Formy "Wielkanoc", rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

"Wielkanoc"
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.

2. "Taniec na jajkach" - zabawa taneczna. Dziecko z rodzicem tańczy przy dowolnej muzyce na dużym jajku wyciętym z szarego papieru lub gazety, uważając aby nie zejść na podłogę.

3.Obejrzenie filmu edukacyjnego „Wielkanoc”.
https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY&feature=youtu.be

4. "Kartki dla rodziny" - praca plastyczna z wykorzystaniem kółek, tworzenie kartek świątecznych - KUREK. 
https://www.facebook.com/watch/?v=10155170018815948

5.  Pisanka – masażyk.  Rodzic siedzi za dzieckiem  rysuje i mówi : W moim koszyczku leży pisanka  rysujemy kształt pisanki na plecach osoby siedzącej z  przodu. Dalej prowadzący mówi: Na tej pisance są namalowane… (paski, kropki, kwiatki, gwiazdki itp.).   Po chwili następuje zamiana miejsc.

6.    Osłuchanie się z piosenką  „Święta wielkanocne z jajkiem i zajączkiem”
https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

7.    „Kroimy wyrazy” – Zabawa dydaktyczna – dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez Rodzica. Podają liczbę sylab w wyrazie.
Wyrazy związane ze świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek. Śmigus-dyngus.

8.    Karty pracy
-3-4 latki /do wyboru/
https://www.facebook.com/535063216943927/posts/887121265071452
- 5 -latki-układanie puzzli pisakowych,  szlaczki Wielkanocny galimatias.pdf kliknij

9. Dla chętnych: Wielkanoc.docx kliknij



Kałuszyn 31.03.2020
Terapia logopedyczna
Ścieżka ruletka głoska sz link:
https://wordwall.net/pl/embed/224eebb7ef5e4b47b0c247df155e2325?

Kałuszyn 31.03.2020
Temat Jak przygotowujemy się do świąt?

1.Zabawa „Pisanki”- zabawa w parach. Dziecko udaje jajko-„zamyka się” tworząc kulę, rodzic próbuje je otworzyć (może np. łaskotać). Po otwarciu następuje zmiana ról.

2. Wysłuchanie przez dzieci opowiadania .Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.
W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.
– Co mogło dziać się w domu?
Zajrzał do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągną z szafy koszyk i postawił go na stole
I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. .. a wy jak myślicie co to jest święconka?

Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu np.,
•    Co to jest święconka?
•    Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?
•    Co robili domownicy?
•    Jak myślicie do czego się przygotowywali?
Odpowiedzi na pytania dotyczące obchodzenia świąt w rodzinnym gronie, jak pomagają swoim bliskim, kto powinien uczestniczyć w wielkanocnym śniadaniu.

3.Obejrzenie filmu pt- Zdążyć przed Wielkanocą
https://www.youtube.com/watch?v=XhyfTiebQnE

4.Świąteczne zagadki.
- Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
- Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
- Może być migdałowa, piaskowa, lukrowana z rodzynkami a każda zapachem kusi. (baba)
- Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
- Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
-Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
-Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk).
 
5. Zabawa w chowanie i szukanie jajeczek. Rodzice chowają czekoladowe jajka gdzieś w domu lub na podwórku a później dzieci maja za zadanie odszukać czekoladowe jajka.

6. Kolorowanki do wyboru-
https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/

7..Karty pracy:
4latki-http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-4.jpg
5latki-https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-5-czarno-bia%C5%82e.pdf
  Wychowawcy grup przedszkolnych

Kałuszyn 30.03.2020
Terapia logopedyczna
Ćwiczenia- głoska l kliknij


Kałuszyn 30.03.2020

Temat kompleksowy: Święta Wielkanocne

Temat dnia: Palmy, palemki.

1. Kronika Wielkiego Tygodnia. Obejrzenie programu edukacyjnego-  Ziarno.
https://www.youtube.com/watch?v=RM6YAfIl6Z4
albo przeczytanie opowiadania pt „ Skąd się wzięły palmy wielkanocne”.
Dawno temu, kiedy Pan Jezus wjeżdżał na swoim osiołku do Jerozolimy, ludzie witali go i na jego cześć machali gałązkami z drzewa palmowego. Na pamiątkę tego wydarzenia ustanowiono Niedzielę Palmową, dawniej nazywaną „Kwietną” lub „Wierzbną”, gdyż gałązki wierzbowe pokryte baziami zastępowały w Polsce gałązki palmowe. Wierzbowe bazie przystrajano bukszpanem, kwiatami i kolorowymi wstążkami.
Obecnie palmy, w zależności od regionu Polski wykonuje z kolorowych suszonych kwiatów i ziół , różnobarwnych kwiatów z bibułki. Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse. Mają one nawet kilka metrów długości.
Poświęcone palmy wielkanocne miały chronić ludzi, zwierzęta i domy przed wszelkim złem, chorobami, nieurodzajem. Poświeconą palmę traktowano z wielkim szacunkiem. Dawniej istniał zwyczaj, że kto pierwszy wstał w tym dniu mógł palemką wysmagać innych domowników i nikt nie powinien się za to obrazić. Po przyjściu z kościoła dotykano taką palmą wszystkich a szczególnie dzieci, aby przez cały rok były zdrowe i posłuszne:
„ – Nie ja biję,
wierzba bije!
Za tydzień Wielki -dzień!
Za sześć noc Wielka –noc!”
Istniał również zwyczaj połykania bazi. Mama urywała z palmy kilka bazi i nakazywała je zjeść wołając: - Od gardła! Od brzucha! Od wszelkiego bolenia! Poświęconą palmę zatykano za ramę świętego obrazu lub umieszczano nad drzwiami aby chroniła dom i jego mieszkańców przed ogniem i piorunami, i przechowywano do następnego roku.

2.Wierszyk wprowadzający do tematu i zwyczajów związanych z Niedzielą Palmową.

Zrobione z wierzbowych gałązek,
Z suszonych kwiatów i wstążek.
Daję Ci palmę w darze
Bo tak zwyczaj każe.

3.Piosenka do wspólnego śpiewania- pt „Pisanki, kraszanki”
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

4. Skaczemy, biegniemy – gimnastyka dla smyka
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&fbclid=

5.Dla chętnych dzieci i rodziców do wykonania palma wielkanocna według własnego pomysłu.

6.Kolorowanka
- 3-4 latki pokoloruj kredkami albo wyklej plasteliną- https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2017/09/palemka.jpg
- 5-latki palma kliknij

7. Karta pracy
- 3latki- pokoloruj kredkami albo pomaluj farbami palma kliknij
- 4latki- pokoloruj według kodu kliknij
-5latki- połącz punkty kliknij

Wychowawcy grup przedszkolnych

Język angielski

Krótka historyjka /Story about ,,Little Bynny Foo Foo"/-link

https://www.youtube.com/watch?v=yTqVltEy4JY&fbclid=

Kolorowanka ,,Bunny hops" -bunny kliknij

Easter/ Wielkanoc
Piosenka z pokazywaniem :,,The Way
The Bunny Hops | Easter Bunny Song |
Easter Songs for Kids | The Kiboomers”,
Text:
This is the way the bunny hops            / W ten sposób skacze królik
Hop hophop, Hop, hop, hop               / Hop hophop, Hop, hop, hop
This is the way the bunny hops           / W ten sposóbskaczekrólik
On Easterday!                                   /W wielkanocny dzień!
This is the way he wiggles his nose,    / W ten sposó bkręci noskiem
Wiggle. wiggle, wiggle,                                      / Kręci, kręci, kręci
Wiggle, wiggle, wiggle                                         / Kręci, kręci, kręci
This is the way the bunny wiggles his nose      / W ten sposób kręci noskiem
On Easterday!                                              /Wwielkanocny dzień!
This is the way he flops his ears,          /W ten sposób klapie uszkami
Flop, flop, flop.                                          / Klap, klap, klap
Flop, flop, flop                                         / Klap, klap, klap
This is the way he flops his ears           / W ten sposób klapie uszkami
On Easterday!                                  / W wielkanocny dzień!
This is the way he shakes his tail,      / W ten sposób trzęse ogonkiem
Shake, shake, shake,                   / Trzęsie, trzęsie, trzęsie
Shake, shake, shake                   / Trzęsie, trzęsie, trzęsie
This is the way he shakes his tail       / W ten sposób trzęsie ogonkiem
On Easterday!                   / W wielkanocny dzień!
This is the way the bunny hops,           / W ten sposób skacze królik
Hop hophop,                                    / Hop hophop
 Hop, hop, hop                                 / Hop hophop
This is the way the bunny hops           / W ten sposób skacze królik
On Easter day! On Easter day!        / W wielkanocny dzień!W wielkanocny dzień!


Kałuszyn, 27.03.2020r.
Temat dnia: Zazieleniło się.

1. Zabawa przy muzyce. Podskoki w takt muzyki do piosenki ,,Maszeruje wiosna” w różnych kierunkach, gdy muzyka cichnie dziecko zamienia się w ,, kwiat”- przykuca i naśladuje rosnące kwiaty, na zakończenie zabawy wysoko wspina się na palce i obraca się wokół swojej osi. (powtórzenie zabawy 2x).
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

2. Gramy w zielone- podawanie nazw zielonych przedmiotów.

3. Wykonanie instrumentu muzycznego z przedmiotu dostępnego w domu. Może to być pusta butelka wypełniona grochem, blaszana pokrywka itp. Następnie dziecko  wykonuje wiosenny koncert dla rodziców.

4. Obejrzenie  filmu edukacyjnego - ,,Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie” 
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

5.Puzzle- kwiaty wiosenne kliknij . Dzieci wycinają  obrazki wzdłóż lini tworząć puzzle, a następnie układają. Mogą przykleić puzzle na czystą kartkę.

6.Zabawa ruchowa "Słoneczko – deszcz!" - żółte kółko – słoneczka/ kropelka - deszcz. Bieg, podskoki przy muzyce ,,Promyk słońca  https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk
Na hasło ,,słoneczko” dziecko podnosi ręce do góry (promienie), na hasło ,,deszcz” dziecko pokazuje paluszkami spadające kropelki z nieba /z góry na dół/ powtórzenie zabawy 2 razy.

7. Karty pracy do wyboru - wiosna kliknij

8. "Zielone zagadki warzywne" - odgadywanie zagadek, poznanie właściwości zielonych warzyw. Podział nazw warzyw na sylaby, wyodrebnienie pierwszej głoski.


Przykładowe zagadki:
Zielone łódeczki, w nich małe kuleczki.
Gdy się ugotują, każdemu smakują.   (groch)
Każdy odgadnie tę zagadkę,
ma biały korzeń i zieloną natkę.  (pietruszka)
Z soczystych liści złożona,
okrągła głowa zielona. (kapusta)
Latem w ogrodzie wyrósł zielony,
a zimą w beczce leży kiszony.  (ogórek)

9. Zielony świat- praca plastyczna z użyciem zielonych barw, malowanie palcami na kartce papieru lub na folii spożywczej.
Wychowawcy grup przedszkolnych

Kałuszyn 27.03.2020r.
Terapia logopedyczna
Ćwiczenie kliknij

Kałuszyn 26.03.2020 r.
Temat dnia: Sadzimy i siejemy.

1. "Pracowite pszczółki" - zabawa ruchowa, utrwalenie nazw wiosennych kwiatów dzieci biegają swobodnie po pokoju, rodzic włącza dowolną muzykę, na przerwę w muzyce dziecko podaje nazwę wiosennego kwiatka, który pokazuje mu np. w telefonie, książeczce, itp. 

2.Obejrzenie filmu o wiośnie pt. „ Margolcia i miś- idzie wiosna”
https://www.youtube.com/watch?v=_d46oD2DyTc

3.Układanie historyjki obrazkowej „Od ziarenka do kwiatuszka” w odpowiedniej kolejności.
Dziecko wpisuje w górnym  lewym rogu kreski od jednej do czterech. Następnie próbuje opowiedzieć historyjkę używając określeń czasowych najpierw, potem i na końcu.
 Historyjka obrazkowa kliknij

4.Dowolny taniec do utworu muzycznego pt. Fasolki „Wiosna w ogródku https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

5. Obejrzenie filmiku edukacyjnego- Jak założyć hodowlę rzeżuchy.   https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk

6. Zadanie praktyczne: „Wiosenna hodowla” zapraszamy dzieci do stolika, gdzie przygotowane zostały: doniczki, nasiona, ziemia. Prezentujemy dzieciom wysiew nasion (wybranych przez rodziców). Następnie dzieci samodzielnie zakładają wiosenną hodowlę.

7. "Kwiaty z nasion" - praca plastyczna.  Wypełnienie konturu kwiatów (posmarowanych klejem np. wikolem) nasionkami fasoli, kaszą, ryżem itp. Młodsze dzieci mogą pomalować farbami, wykleić plasteliną. https://miastodzieci.pl/kolorowanki/tulipan/

8. Karty pracy- szlaczki do wyboru https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/wiosna/
Wychowawcy grup przedszkolnych

 

Kałuszyn 25.03.2020 r.
Temat : Cebule i cebulki

1.    Zabawa ruchowa grządka- ze skakanki lub innego materiału tworzymy linię na podłodze. Dziecko musi przeskakiwać przez grządkę obunóż. Rodzic tez może się przyłączyć.

2.    Warzywa cebulowe- jeśli to możliwe dziecko ogląda cebule i czosnek. Określa jego wygląd różnicę i podobieństwa, określa zapach i smak. Dziecko określa do czego można zastosować cebulę i czosnek. Rodzic mówi o leczniczych właściwościach czosnku i cebuli np. syrop z cebuli, czy czosnek bakteriobójczy.

3.    Dlaczego płaczemy w trakcie krojenia cebuli-  film
https://www.youtube.com/watch?v=9dnNP8SZXhw

4.    Cebulowa babuszka– łączymy wykałaczką dwie cebule dziecko wycina koło z bloku na podstawkę jeśli nie będzie chciała stać można ja podkleić plasteliną. Na górna cebulę rodzic przewiązuje kawałek materiału jak chustka u babci. Dziecko dokleja oczy i guziki mogą być z plasteliny albo z papieru. A mogą tez być prawdziwe guziczki. Rączki z wykałaczki.

5.    Wspólnie śpiewanie piosenki  "Burak i cebulka"
https://www.youtube.com/watch?v=aYjTbkFWoi0

6.    Historyjka obrazkowa "Etapy wzrostu szczypiorku"- karta pracy kliknij 
Dziecko wycina obrazki wzdłuż linii a następnie układa we właściwej kolejności.

7.    Dla dzieci młodszych- cebulka do wyklejenia lub pokolorowania starsze dzieci wypelniaja kontury cebulki wydzieranką z papieru kolorowego https://miastodzieci.pl/kolorowanki/cebula/
Wychowawcy grup przedszkolnych

Kałuszyn 25.03.2020 r.
Terapia logopedyczna:
Ćwiczenie kliknij

Kałuszyn 24.03.2020 r.
Temat dnia: Co słychać na łące?

1. Pszczółki na kwiatki- zabawa orientacyjno- porządkowa –ćwiczenia szybkie reakcji na przerwę w muzyce;
Nauczycielka zaczarowuje dzieci w pszczółki, zakładając im opaski z obrazkiem owada. Dzieci pszczółki siedzą na kwiatkach z papieru. Przy muzyce dzieci udają lot pszczółek. Gdy muzyka przestała grać, dzieci powróciły na swoje kwiatki u siadły w siadzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami.

2. "Ptasie zagadki" -
Elegantką jest wśród ptaków,
bo ciągle fruwa we fraku.
Zwiastuje koniec zimy,
choć " pierwsza wiosny nie czyni".
( jaskółka)

Przylecił z Afryki z wesołym klekotem:
- Witajcie kochani,
już jestem z powrotem!
( bocian)

Ten wspaniały śpiewak
Zrywa się o świcie,
Żeby ludziom w polu
Uprzejmniać życie.
(skowronek)

3. Połącz w pary
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna7.jpg
 
4.Wiosenne zagadki słuchowe. Wysłuchanie wiosennych dźwięków i rozpoznawanie ich. Rozmowa z dziećmi o powrocie ptaków z ciepłych krajów jako oznaka wiosny. O żabach i wiosennym deszczu.
-żaba mp3
-skowronek mp3
-mucha mp3
-kukułka mp3
-dzięcioł mp3
-deszcz mp3
-bocian mp3

5. "Kwiaty"-   zapoznanie z wiosennymi kwiatami.
http://przedszkolankowo.pl/2017/01/21/wiosenne-kwiaty-plansze-zestaw-1/
 
 6. Ćwiczenie grafomotoryczne-
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna3-1.jpg

7.Układnie rytmów-  z 2 symboli pogody np. tulipan, krokus, tulipan, krokus itd oraz 3 symboli np. tulipan, krokus, hiacynt, tulipan, krokus, hiacynt (dzieci młodsze)  oraz 4,5 symboli- dzieci starsze.
Wychowawcy grup przedszkolnych

 Kałuszyn 23.03.2020r
Terapia logopedyczna:
- ćwiczenie  kliknij

 
Temat kompleksowy: W ogrodzie i na łace (23.03-27.03.2020 r.)

Kałuszyn 23.03.2020r
Temat dnia: Oznaki wiosny

1. Objrzenie filmu edukacyjnego- "Program o wiośnie" a następnie rozmowa z dzieckiem o zwiasunach wiosny.
https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w

2.Wiersz "Wiosenny spacerek"-Renaty Cinal, rozmowa na temat wiersza ( Kto zaprasza dzieci na spacer?, Kto podniósł pierwszy głowę skuloną?, jakiego koloru są kaczeńce?, Co robi pan ogrodnik w ogrodzie?, Co oznacza powrót bocianów i jaskółek?)

Wiosenne słońce wesoło świeci
i na wycieczkę zaprasza dzieci.
Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną
przebiśnieg podniósł głowę skuloną

Listki i trawki na słonku się grzeją,
żółte kaczeńce do słońca się śmieją.
Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają
i wszyscy wiosny już wyglądają.

Ogrodnik porządki robi w ogrodzie,
nowe nasionka wysiewa co dzień.
Na deszczyk będą sobie czekały
i zazieleni ogród się cały.

Kiedy jaskółki zza morza wracają,
kiedy bociany nad gniazdem kołują.
Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie,
to przyjdzie wiosna już oczywiście.

3. Osłuchanie z piosenką: "Maszeruje wiosna"( cały tydzień)
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

4.Wykonanie matematycznej karty pracy: wiosna kliknij

5.Labirynt- https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/wiosna-587

6. Kolorowanki do wyboru:
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/wiosna/

7.Krokusy" - praca plastyczna, tworzenie kwiatów z kolorowych pestek dyni.



Terapia logopedyczna
Zapraszam rodziców do pracy logopedycznej z dziećmi na podstawie kart pracy, które mają w zeszytach, a chętnych rodziców zachęcam do pobierania dodatkowych materiałów.
Logopeda- Katarzyna S.


1.kappacyzm
- domino kliknij
- głoska k kliknij
- k kliknij
- rymy kliknij

2.lambdacyzm
-głoska l kliknij

3. mowa bezdźwięczna
- ćwiczenia artykulacyjne kliknij
-głoska d kliknij
-głoska f kliknij
-głoska t kliknij
-głoska w kliknij
-gloska w i f kliknij

4. szereg ciszący
-ci kliknij
-ciszący kliknij
-domino ś kliknij
-głoska ś kliknij
-królik kliknij
-wymowa głosek kliknij

5. szereg szumiący
- szumiący kliknij

6.szereg syczący
-ćwiczenia języka szereg syczący kliknij
-syczący kliknij

                                   Język angielski

Zapraszam dzieci i rodziców do zabawy w jezyku angielskim.
Nauczyciel j. angielskiego- Karolina S

Piosenka ,,Spring songs for children- Spring is here"

Text: Spring is here.
Spring is here.
How do you think I know?
I just saw a bluebird.
That is how I know.
Spring is here.
Spring is here.
How do you think we know?
We just saw a bluebird that is how we know.
Do the bird walk and strut your thing.
Do the bird walk and flap your wings.
Do the bird walk do anything and look around for another sign of spring.
Sing verses changing underlined words to bee, ladybug, butterfly, frog (use jump instead of walk)

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU



Kolorowanka ,,Butterfly" kliknij




Temat kompleksowy: Oznaki wiosny (16.03-20.03.2020 r.)


Kałuszyn19.-20. 03.2020

Temat dnia: Zwiastuny wiosny


- Dziecko wie, które wypowiedzi są prawdziwe, a które nie, zna zwiastuny wiosny

-Uważnie słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z treścią utworu
-Potrafi wyjaśnić przysłowie ,,W marcu jak w garncu”
-Posługuje się liczebnikami głównymi
-Przedstawia za pomocą ruchów własnego ciała treść czytanego opowiadania.

1.ZWIASTUNY WIOSNY” – ZABAWA DYDAKTYCZNA: PRAWDA CZY FAŁSZ: WIOSNĄ:
PRZYLATUJĄ BOCIANY.
ZAKWITAJĄ PRZEBIŚNIEGI.
OPADAJĄ LIŚCIE.
ROBI SIĘ CORAZ CIEPLEJ.
ZBIERAMY GRZYBY.

2. O MARCU, PANNIE JULIANNIE I O PTASZKU” – OPOWIADANIE L. KRZEMIENIECKIEJ.

"Zbudził raz marzec pannę Juliannę.
- Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły.

Pyta Julianna tuż przed okienkiem.
- A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?
- Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.

Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr... już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: „Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje”.

Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku:
- Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze!
I frr... pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.
- Na nic mi teraz marcowe psoty!

Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:
- Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory!
Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.

Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno:
- Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku."

Rozmowa n/t opowiadania. Sprawdzenie zrozumienia treści.
-Kto wystąpił w opowiadaniu?
-Jaką przygodę miała panna Julianna?
-Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?
-Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?
-Jakie symbole pogody wystąpiły w opowiadaniu? (słonko, wiatr, chmurka, deszcz)
-Jak panna Julianna radziła sobie ze zmienną pogodą?
-Jak należy ubierać się gdy mamy do czynienia z taką właśnie pogodą?

3. ,,Wiosenny spacerek” – zabawa orientacyjno – porządkowa z wykorzystaniem kartek z bloku( dzieci starsze)
Na hasło ,,deszcz” dzieci chodzą po sali z kartkami nad głową, jak pod parasolem, na hasło ,,kałuże”, dzieci kładą kartkę na podłogę i przeskakują przez niego, jak przez kałużę, na hasło ,,wiatr”, obracają się wokół siebie z kartką trzymaną wysoko a gdy świeci słonko zatrzymują się i wysoko unoszą kartkę nad głową. Dzieci młodsze- słońce swieci, deszcz pada.

4.Wiosenny wiatr” -zabawa matematyczna. Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 7( dzieci starsze) , w zakresie 5 (dzieci młodsze)
,,Wiosenny wiatr do sali wpadł. Dmuchnął parę razy i rozsypał liczby. Ale co tam przecież dzieci potrafią policzyć, ile jest słonek, chmurek, kropli wody i śnieżynek”.
- liczenie znaków pogody umieszczonych w ,,marcowym garnku”,
- odszukanie właściwej liczby kropek na kosce i umieszczenie jej obok symbolu (dzieci starsze)
(- czego jest najwięcej? –czego jest najmniej? – czego jest po tyle samo?)

5 ,,Marcowa pogoda” – zabawa ruchowa
Dzieci dostają znaczki w kształcie słonek, chmurek, śnieżynek i kropli deszczu.
Gdy gra muzyka dzieci swobodnie spacerują po sali. Gdy muzyka milknie – dzieci odnajdują w pokoju ten sam symbol i stają obok niego.

6. Zwiastuny wiosny- praca plastyczna. Tworzenie z plasteliny zwiastunów wiosny (np. kwiaty, slimaki, ptaki itp)

7. Spacer przedszkolaków” – opowieść ruchowa
Dzieci uważnie słuchając opowiadania ilustrują jego treść ruchem wg własnego uznania, lub sugerując się pomocą rodzica.
Pewnego marcowego dnia przedszkolaki wybrały się na spacer. Kiedy tak maszerowały, marcowa pogoda nie raz dawała im o sobie znać. Najpierw zaświeciło mocno słonko, potem powiał silny wiatr. Całe niebo się zachmurzyło i zaczął padać malutki deszczyk, potem coraz większy i większy, aż wreszcie zrobiła się straszna ulewa. Przed deszczem dzieci schowały się pod drzewem. Kiedy ulewa ustała, dzieci zobaczyły dookoła siebie kałuże – małe i duże. Zabawiły się w ich przeskakiwanie. Nagle – niebo pociemniało i znów zerwał się wiatr i zaczął padać śnieg. Najpierw malutkie płatki, a potem coraz większe i większe. Zawierucha śniegowa zaskoczyła dzieci i nie miały się one gdzie schować, więc zaczęły się otrzepywać ze śniegu. Padający śnieg był bardzo biały i lepki, więc pani na koniec marcowego spaceru zapowiedziała ,,śnieżną bitwę”. Zabawy i śmiechu było co niemiara.

Wychowawcy grup przedszkolnych

16,17. 18. 03.2020

Temat:  Marcowa pogoda


– Dziecko posługuje się obrazkami symbolicznymi, schematami.
– Usprawniamy wyobraźnię i kreatywność, myślenie abstrakcyjne.
– Utrwalamy znajomość zjawisk atmosferycznych właściwych dla danej pory roku/miesiąca.

Słońce swieci, deszcz pada- ( na hasło słońce świeci- dziecko swobodnie maszerują po sali, na hasło deszcz pada- dziecko kuca)- zabawa ruchowa dzieci młodsze

Słońce, deszcz, śnieg- zabawa ruchowa dzieci starsze( na podane hasło dziecko wystawia ręce do góry, robi z dłoni parosol, kładzie się na plecach i wykonuje orzełka na podłodze).

Zadania dla wszystkich przedszkolaków:

1.Osłuchanie z  piosenką: Marzec czarodziej (cały tydzień)

https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E

2.Słuchanie wiersza:
„Marcowe kaprysy”
Wymieszał miesiąc marzec pogodę w garze.
Ja wam tu zaraz wszystkim pokażę.
Włożę troszkę deszczu, słoneczka promieni.
Domieszam powiew wiatru ciepłego,
Smutno by w marcu było bez niego.
Śniegu i burzy jeszcze troszeczkę dodam,
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

3.Układnie rytmów z 2 symboli pogody np. słońce, chmura, słońce chmura itd oraz 3 symboli np. słońce, chmura, deszcz, słońce, chmura deszcz (dzieci młodsze)  oraz 4,5 symboli- dziec starsze.

4.Ćwiczenia oddechowe- marcowy wiatr

5. ,,W marcu jak w garncu” – nawiązanie do przysłowia, dopasowanie podpisów do obrazków.

(Prezentacja symbolicznego garnka z różnymi symbolami pogody)
-wyjaśnienie przez dzieci przysłowia,
-określanie pogody, którą wskazuje słonko, chmurka, kropla wody i śnieżynki( podział wyrazów na sylaby, wyodrębnianie pierwszej głoski- dzieci starsze

6.Wykonanie pracy plastyczno/technicznej pt. „Marcowa pogoda.”- technika wykonania pracy-  grupy 3-latki- kolorowanie marcowego garnka, grupy 4-5 latki wycinanie i kolorowanie symboli pogody a nastepnie naklejanie na szablon garnka
.                                                    Wychowawcy grup przedszkolnych

Karty pracy do pobrania kliknij


Dodatkowo w tym tygodniu ćwiczymy wycinanie:
            
wycinanki kliknij


Więcej pomysłów na Facebooku przedszkola.
Wychowawcy grup przedszkolnych



Zgodnie z projektem Fundacji "Dajemy Dzieciom Siłę" w naszej placówce powstała "Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem" Prosimy o przeczytanie i zapoznanie się z treścią polityki:

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

UCZNIEM BYĆ JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO SZKOŁY